דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היער הלא נודע - טיול ביער חורשים 

מאת    [ 30/10/2012 ]

מילים במאמר: 498   [ נצפה 5006 פעמים ]

סמוך לכפר סבא ישנו יער חורשים. איש כמעט ולא מבקרים בו, כמעט סודי, אך מרשים ביופיו. האורנים בירוק בהיר, הרקפות פורחות בינות לסלעים ממש כמו בשיר, וריח הנרקיסים מורגש באוויר.

יער חורשים שוכן על גבעה למרגלות השומרון, ומסביב ליער נוף מרהיב. אפשר לראות מכאן את קו החוף, מגוש דן ועד ארובות חדרה, ובמזרח כפרים ערביים הנמצאים מעברה הרחוק של חומת ההפרדה. מסביב לנ הישובים מתן, אורנית, נירית וקיבוץ חורשים. מתחתינו נחל קנה החובר לירקון. 

כל עונה והצבע שלה

סוף ינואר הוא תקופת "הגל הצהוב" בפריחה. עכשין ניתן לצפות בסביונים, ציפורני חתול, חמציצים וקידה שעירה. הגל הבא הוא "הגל הלבן" של הכרכומים והשקדיות, ועוד כמה שבועות יגיע תור "הגל האדום" של הכלניות, הפרגים והנוריות.

בעבר היה אזור זה מיושב, ויש עדיין אפשרות למצוא כאן עתיקות, גתות למדרך יין חצובות בסלע, בורות מים ומבנים עתיקים. בקצה הגבעה מבנה ערבי אופייני,קרוב אליו מתנשא מגדל תצפית של קק"ל. על הגבעה שנמצאת ממש על ידו שרידי חירבת זכור, בתקופת התנ"ך חיו כאן שבט מנשה, שנעלם עם כיבוש הממלכה על ידי אשור והגליית עשרת השבטים. משפחתו של סרן חזי ספיר שנפל בפיגוע ברצועת עזה הקימה לזכרו כאן חניון ומתקני פיקניק.   

אתם יכולים לטייל ביער ברגל, רכובים על אופניים או על גבי סוסים, לנהוג ברכבי שטח וליהנות מפיקניק משפחתי בחניונים הרבים והמגוונים שבו. היער שממוקם במרכז הארץ צמוד ליישובים כפריים וחקלאיים ובקרבת ערים גדולות, הופכת אותו ליעד תיירותי מבוקש ופעיל.

פארק האופניים ביער, הוקם בעזרתם של המשוגעים לדבר, אשר השקיעו עבודה רבה על בלימוד השטח, סימון השבילים, עידור וגיזום לפי הדרישות, והתוצאה - פארק לתפארת ולרווחת רוכבי השרון הרעבים לאזורי רכיבה קרובים. היער מתאפיין בשבילים סלעיים ברמות שונות של "אלימות", שאינם חלקים, ובסופו של דבר עבודה מאומצת לאורך כל הדרך.

ביער אפשר למצוא שפע של חניוני פיקניק, בהם מתקני משחק לילדים ושולחנות פינג פונג מאבן (בחניון אורנית), הופכים את השהייה בו למהנה במיוחד.
 

פריחה צבעונית ומרהיבה

חלק מהיער ניטע על ידי הקרן הקיימת לישראל בשנות ה-50 של המאה הקודמת והוא עשיר במשאבי טבע ונוף איכותיים. ביער עצי אורן וברוש ובחלקו הוא מכוסה בצמחיית בר עשירה. זוהי בדיוק התקופה בה תוכלו להנות מפריחת הרקפות המסתתרות בין הטרשים ובמדרונות הסלעים. בנוסף ביער יש גם גתות, בורות מים ומבנים עתיקים. בין קיבוץ חורשים לכפר ברא יש מטעי זיתים המטופלים בחלקם על ידי קרן קימת לישראל וחלקם כמטעים פרטיים על ידי תושבי הכפר.

נחל קנה מרשים בתווא הקניוני שהוא יוצר בנוף הגבעות . ליד המישור תוואי הנחל מתרחב, כבסיס לשטח חקלאי השולח אצבע של מטעים אל תוך היער הנטוע. בעוברו במישור הוא מטשטש את ציר הנחל, במיוחד במקומות שבהם הוא מתאחד עם השדה החקלאי.

קק"ל למען שימור היערות

בלב היער ישנו מגדל תצפית אש למקרה שתפרוץ שריפה ביער. היות וקצה המגדל נמצא בגובה רב, אפשר לראות ממנו נוף מקסים של הרי שומרון ומישור החוף.
לפני שנים רבות נזעקו נציגי הישובים באזור וגייסו אלפי מתנדבים ותושבים למאבק ציבורי על מנת לשמור על היער מפני תכניות בינוי. סיוע הגופים הירוקים, המשרד לאיכות הסביבה וקק"ל הוחלט לתחום את כל שטח היער כאזור המיועד לשימור, נופש ופנאי. קק"ל והחברה להגנת הטבע פעלו באופן נמרץ לפיתוח היער ולשמירתו




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב